سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فن کویل زمینی را بشناسیم

شناخت فن کویل زمینی

اگر به دفاتر و ادارات مراجعه کرده باشید، یا حتی در برخی از خانه ها، با این فن کویل ها روبرو بوده اید. این محصولات که به فن کویل های زمینی معروند دارای ویژگی های بسیار متعدد و خاصی هستند که می تواند برای محیطی که در آن زندگی می کنید و یا دفاتر کار بسیار مناسب باشند و در ایجاد هوایی با دمای مطلوب بسیار موفق عمل کنند. از مهم ترین ویژگی های این محصولات باید این نکته اشاره کرد که در ظرفیت های بسیار مختلفی تولید شده و می توانند در هر متراز محیطی مورد استفاده قرار گیرند. خانه تاسیسات به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی تاسیسات ساختمانی، افتخار دارد تا با در اختیار گرفتن برترین کادر کشوری به صورت همه روزه پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در خصوص انتخاب فن کویل مناسب محیط کار خود مشاوره دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شیوه های مشاوره، روش های ارسال و پرداخت محصولات با خانه تاسیسات همراه باشد. در ادامه این مطلب به بررسی همه مواردی که در خصوص یک فن کویل زمینی باید بدانیم صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید. 

یکی از انواع فن کوئلها، نوع زمینی آن است. این دستگاه از فیلتر با راندمان کم و یک یا چندین فن سانتریفوژ به همراه کویل سرد و گرم تشکیل شده است. باید یادآوری شود که بعضی از این دستگاه ها، در مدل های چهار لوله دارای یک کویل سرد و یک کول گرم نیز موجود هستند. ابتدا هوای ورودی به دستگاه فن کوئل از روی فیلتر می گذرد و بعد از آن از قسمت فن و سپس از کوئل عبور می نماید و وارد فضای مورد نظر می‌گردد. فن کویلها جهت جلوگیری از نشت آب تقطیر شده در آن ها مجهز به تشتک و لوله تخلیه هستند. کویل گرمایش دستگاه به وسیله بخار یا آب گرم فعالیت می کند. در این نوع سیستم ها در ازای هر کویل گرمایشی می‌توان از المان الکتریکی نیز استفاده کرد تا از عملکرد بهتری بهره مند شد.

 

فن کویل زمینی چیست

 

فواید و مضرات فن کوئل زمینی

یکی از مهم ترین معایب این نوع سیستم، عدم امکان مدیریت دما در مکان های مختلف به شکلی که اگر برخی از اتاق ها یا سالن ها نیاز به گرمایش و بعضی دیگر نیاز به گرمایش داشته باشند، این دستگاه قادر به پاسخگویی و رفع نیاز هر دو خواسته در یک زمان نیست. در بعضی مناطق برای تعیین دقیق زمان تبدیل سیستم از گرمایش به سرمایش و برعکس نشدنی است. زیرا در این مناطق در ماه هایی که هوا نه چندان سرد و نه چندا گرم است، امکان مدیریت دمای مکان را ندارد. به این معنی که بعضی از روز ها دمای محیط بیرون افزایش می‌یابد و قسمتی از فضای مد نظر نیاز به سرمایش داشته و در روز های دیگر دمای بیرون افت کرده و فضا نیازمند تامین گرما است. از سوی دیگر اگر در ساختمان در طول شبانه روز مورد استفاده قرار گرفته باشد، امکان دارد که با کاهش دمای هوای بیرون سرمایش مورد نیاز به گرمایش تبدیل شود و  در صورتی که در روز به علت افزایش دمای هوای بیرون، دستگاه به حالت تامین سرما مورد نیاز تغییر عملکرد دهد. با این توضیحات به خوبی می توان دریافت که تعیین زمان تبدیل سیستم گرمایش به سرمایش و یا بر عکس در برخی از مناطق در سیستم فن کویلهای زمینی مدل دو لوله به راحتی میسر نیست این ویژگی یکی از معایب سیستم های دو لوله ای محسوب می شود. به همین علت از این سیستم ها در مکان هایی که به کنترل دقیق دما نیاز است همانند هتل های چهار ستاره یا ادارات مدرن استفاده نمی گردد. سیستم فن کویلهای دو لوله در فصل زمستان، هنگامی که به سیستم گرمایش تنها تبدیل می‌شوند، دیگر توانایی پاسخگویی نیاز های دمایی بخش های داخلی را ندارند.

مزیت اصلی سیستم فن کویلها به این شکل است که سیستم لوله کشی آن ها نیاز به فضای کمتری دارد. این نوع محصول قابلیت فعالیت با یک حرارت مرکزی و سیستم چیلر را دارد. علاوه بر آن در راستای کاهش هزینه های انرژی، فضا های مجزا را به صورت جداگانه کنترل می نماید. از آنجایی که سیستم فن کویل زمینی می‌تواند با دمای پایین آب نیز گرم شود، استفاده از آن در مناطقی که تولید گرما تنها به وسیله صفحات خورشیدی انجام می شود، بسیار مناسب است و به گونه ای می توان گفت که این محصول جزو محصولات سبز و مناسب طبیعت است. از نظر طراحی تاسیسات موجود ساختمان نیز، لوله کشی و سیم کشی سیستم مدل زمینی آن از کانال های بزرگ مورد نظر جهت سیستم تمام هوا ساده تر است. نگهداری سیستم آن ها در مقایسه با سایر سیستم های تهویه مطبوع اندکی تخصصی و نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر  است.