سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استخرهای بتنی چه مزایا و معایبی دارند؟

مزایا و معایب استخرهای بتنی در چیست؟

یکی از انواع استخرها، استخرهای بتنی هستند که شاید بسیاری از افراد علاقه مند به ساخت آن در ویلا یا ملک شخصی خود باشند. این استخرها در کنار مزایایی که دارند، معایبی نیز به همراه دارند. در نتیجه با آگاهی از آنها می توان فهمید که آیا این مدل از استخرها مناسب هستند یا نه؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

مزایای استخرهای بتنی چه می باشد؟

 

طراحی و ساخت مطابق شکل و اندازه مورد نظر

ساخت استخرهای بتنی طبق اندازه و شکل های دلخواه وجود دارد. این مهم ترین مزیت این نوع استخر است. از این طریق امکان ساخت استخری با عمق و مشخصات دلخواه افراد ممکن است.

دوام و استحکام زیاد

این استخرها، ساختاری مشابه استخرهای فایبر گلاس که کاملا مستحکم و با دوام است، دارند. برخی از خانوار ها نگران صدمه دیدن استخر به علت وجود حیوان خانگی هستند؛ اما خوشبختانه استخر بتنی از نظر کف و دیواره ها در برابر اشیاء تیز و یا مواردی مشابه آن آسیب پذیر نیست.

 

مزایا و معایب استخرهای بتنی

معایب استخرهای بتنی چه می باشد؟

 

نگهداری دستی

باید توجه داشت که میزان تخلخل بتن بسیار زیاد است و از این جهت در معرض رشد جلبک ها قرار دارد. در صورت رشد این جلبک ها باید به تمیز کردن آنها پرداخته شود، که البته کار چندان آسانی نیست. در استخر بتنی نمی توان از تجهیزات و فناوری هایی مانند جارو رباتیک بهره برد؛ در نتیجه کار تمیز کردن جلبک ها باید به صورت دستی صورت گیرد.

نیازمند مواد شیمیایی بیشتر

به دلیل امکان قرارگیری جلبک ها در بخش های داخلی احتیاج به استفاده از مواد و تجهیزات ضد عفونی استخر می باشد. با توجه به خاصیت بتن و رشد دهی زیاد جلبک ها طبیعتا برای پاکسازی این استخرها باید هزینه و زمان زیادی را صرف کرد. نکته بعدی خاصیت قلیایی موجود در بتن است؛ به این معنی که ph آب دائما افزایش یافته و باید به طور مداوم برای تنظیم آن به آب اسید اضافه شود.

عدم سازگاری با نمک

بتن با نمک سازگاری ندارد. به همین دلیل نمک موجود در ترکیب آب باعث فرسایش بخش های داخلی استخر خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع نیاز به تصفیه بیشتر آب و جداسازی نمک از آن است. در پی این این کار نیز هزینه های زیادی به مالک تحمیل خواهد شد.

هزینه تعمیرات بالا

نسبت به سایر استخرها علاوه بر نگهداری و افزودن مواد شیمیایی، هزینه های مرتبط با تعمیرات استخرهای بتنی نیز بیشتر است. برای بازسازی و تعمیر این نوع باید هزینه های گزافی را پرداخت کرد.

پروسه ساخت طولانی

مدت زمان ساخت استخرهای فایبرگلاس یا وینیلی نهایتا چند هفته به درازا می کشد. اما در رابطه با استخرهای بتنی باید 3 تا 6 ماه و یا حتی بیشتر صبر کرد. دلیل این همه وقت، انجام تمامی مراحل ساخت در محل است. در صورتی که استخرهای فایبرگلاس پیش ساخته بود و فقط نیاز به نصب دارند. به علت نیاز به نیروی کار بیشتر و همچنین انجام مراحل ساخت در محل مورد نظر امکان مزاحمت برای خانواده و اشغال فضا تا حدود زیادی وجود دارد.

سطح داخلی خشن

شاید در ابتدا سطوح داخلی صاف باشند اما به مرور زمان و در اثر فرسایش، سطح این آنها خشن می شود. به میزانی که بدون استفاده از کفش های مخصوص نباید روی کف آن پا گذاشت. علاوه بر این ایجاد منافذ در اثر این فرسایش ها، شرایط رشد جلبک را بیشتر فراهم می کند.

,,,,,,,,,